- پروژه ها
- نرمافزارهای حوزه مالی
- نرمافزار اموال و داراییهای ثابت
نرمافزار اموال و داراییهای ثابت
اموال و داراییهای ثابت بخش بزرگی از منابع مالی و از مهمترین مولفهها در تراز داراییها در شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی محسوب شده که نظارت و کنترل استفاده از آنها با هدف گزارشدهی به مراجع قانونی و مدیریت ارشد انجام میشود. استفاده از روشهای ستنی برای مدیریت اطلاعات کامل مرتبط با داراییها (اطلاعات عمومی و خاص دارایی، اطلاعات مرتبط با وضعیت و محل استقرار دارایی، هزینههای استهلاکی مرتبط و نیز اطلاعات مرتبط با نحوه نگهداری دارایی متناسب با ارزش داراییها) به واسطه محاسبه بیمه و مالیات اموال اسقاط شده، یا عدم امکان مکانیابی و دسترسی سریع نیروی انسانی به اموال مورد نیازشان، ممکن است اثرات نامطلوب خود را در انجام کارهای نظارتی و کنترل بودجه توسط مدیران نشان دهند. بنابراین، استفاده از سیستمهای یکپارچه اموال و داراییهای ثابت برای جلوگیری از صرف هزینههای زیاد جهت جمعآوری، مدیریت و آرشیو اطلاعات مربوط به اموال سازمانها الزامی میباشد.
نرمافزار اموال و داراییهای ثابت مبنا با مدیریت اطلاعات مربوط به اموال و داراییهای ثابت، وضعیت خسارت، استهلاک و جایگزینی، بیمه، نقل و انتقال، کنارگذاری و استفاده دوباره، نگهداری و حفاظت داراییهای سازمان و ارائه گزارشات تحلیلی حسابداری اموال، در عین پاسخگویی به الزامات قانونی، امکان ثبت و نگهداری اموال و داراییها را بصورت یکپارچه فراهم نموده است.
امکانات نرمافزار مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا
پوششدهی کامل عملیات ثبت اموال
یکی از موضوعات مهم در هر کسبوکاری اموال آن شرکت و حسابداری اموال با هدف بررسی، نگهداری و خرید و فروش اموال است. زیرسیستم مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا با پیادهسازی درست حسابداری اموال و ثبت به موقع و صحیح اموال تحت مالکیت شرکتها یا به عبارتی ثبت اموال در حسابداری، امکان کنترل سود و زیانهای احتمالی شرکتها را امکانپذیر ساخته و امکانات زیر را در اختیار آنها قرار میدهد:
♦ امکان تعریف اطلاعات اول دوره اموال
♦ ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش اموال
♦ امکان نقل و انتقال و اهداء اموال
♦ امکان ثبت اطلاعات افزایش و کاهش اموال
♦ امکان اسقاط و مستهلک کردن اموال
♦ امکان ثبت اطلاعات تعمیرات اموال
♦ امکان تجدید ارزیابی و بیمه اموال
♦ امکان ایجاد انشعابات و صورتحساب انشعابات
♦ ثبت ساعات کارکرد اموال
♦ امکان بلااستفاده کردن و استفاده مجدد اموال
مدیریت استهلاک اموال و بیمه
داراییهای ثابت بهعنوان بخش بزرگی از منابع سازمان در طول زمان به دلایل مختلفی چون فرسایش ناشی از استفاده، گذر زمان و غیره دچار استهلاک میشوند. بر اساس قوانین مالیاتی و بخشنامههای وزارت امور اقتصادی و دارایی باید استهلاک داراییهای ثابت را پس از شناسایی علل آن با استفاده از روشهای استاندارد محاسبه کرده و اثر آن را در صورتهای مالی منعکس کرد. زیرسیستم مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا با ارائه قابلیتهای زیر، امکان شناسایی، ثبت و ارزشیابی انواع داراییها را فراهم کرده و استهلاک را با توجه به قوانین استهلاک و بر اساس روشهای استاندارد حسابداری محاسبه میکند:
♦ امکان مدیریت قوانین استهلاک بر اساس استانداردهای حسابداری
♦ امکان محاسبه استهلاک اموال بصورت ماهیانه و سالیانه
♦ امکان بررسی لاگهای مربوط به محاسبات استهلاک اموال
♦ محاسبه استهلاک بیمه بصورت ماهیانه و سالیانه
♦ امکان تهیه خروجی اکسل از محاسبات استهلاک اموال و بیمه
مدیریت جامع داراییها
با توجه به متفاوت بودن ماهیت فعالیتهای سازمانهای مختلف، فرآیندهای مدیریت دارایی سازمانها نیز متفاوت میباشد. بنابراین یک نرمافزار دارایی ثابت مناسب، باید علاوه بر شیوههای متداول ثبت، محاسبات و فروش دارایی، راهکارهایی متناسب با فرآیندهای سازمانها جهت مدیریت دارایی آنها ارائه نماید. زیرسیستم مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا با ارائه قابلیتهای زیر، داراییها را طبقهبندی و به تناسب طبقه دارایی، آنها را پلاکگذاری کرده تا مدیریت کاملی از اموال و داراییها را امکان پذیر کند:
♦ ثبت مشخصات کامل داراییها شامل پلاک، نام، نام لاتین، قیمت تمام شده، مرکز هزینه و نوع دارایی
♦ امکان ثبت کلیه رویدادهای مرتبط و عملیات گردش دارایی بصورت انفرادی و گروهی
♦ ثبت ورود دارایی از طریق خرید، انتقال از انبار، اهداء یا هر نوع عملیات قابل تعریف دیگر
♦ امکان ثبت سوابق نقل و انتقال، تعویض پلاک، تغییر مرکز استقرار، تغییر جمعدار و تحویلگیرنده دارایی
♦ امکان ثبت انواع رویدادهای مالی نظیر فروش، الحاق و تعمیر، تجدید ارزیابی، کنارگذاری و بکارگیری مجدد
♦ امکان ثبت مشخصات کامل استهلاک دارایی شامل روش و نرخ استهلاک و ارزش اسقاط
♦ امکان محاسبه استهلاک داراییها بصورت کلی، گروهی و منفرد و صدور خودکار سند مالی استهلاک
♦ امکان صدور برگ ورود اموال به انبار برای عملیات فروش، اهدا و …
قابلیت یکپارچی
نرمافزار مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا، اسناد حسابداری حاصل از عملیات دارایی را بصورت مستقیم برای حسابداری مالی ارسال کرده و عملیات خرید و فروش دارایی را به نرمافزارهای حوزه بازرگانی ارجاع میدهد. نرمافزار مدیریت انبار، اطلاعات داراییها را با نرمافزار اموال مبادله کرده و بهای تمام شده دارایی خریداری شده را در اختیار حوزه اموال قرار میدهد. یکپارچگی زیرسیستم مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا با سایر زیرسیستمها این امکان میدهد که بتوان بصورت خودکار، استهلاک و اصلاحات لازم پس از تجدید ارزیابی داراییها و همچنین هزینههای بیمه و تعمیر داراییها را در صورتهای مالی منعکس کرد. این یکپارچگی به مفهوم گزارشهای اموال معتبر در یک سیستم جامع و منسجم جمعداری و حسابداری اموال خواهد بود. امکانات این زیر سیستم برای ارائه قابلیت یکپارچگی عبارتست از:
♦ امکان ارتباط مستقیم ورود/خروج دارایی با فرم ورود/خروج کالا در نرمافزار مدیریت انبار مبنا
♦ امکان استفاده از نرمافزار مدیریت اسناد مبنا جهت مدیریت کلیه ضمائم و اسناد داراییها
♦ امکان ارسال گزارشات مرتبط با دارایی به کارتابل کاربر مورد نظر در نرمافزار اتوماسیون اداری مبنا
ارائه گزارشات جامع و تفکیک شده
زیرسیستم مدیریت اموال و داراییهای ثابت مبنا پس از نصب پلاک اموال و داراییها، امکانات زیر را در جهت ارائه گزارشات جامع و استاندارد بصورت چندلایه و منعطف در ساختاری درختی در اختیار مدیران قرار میدهد:
♦ ارائه گزارشات جامع بر اساس گروه و طبقه دارایی
♦ گزارش اطلاعات و مشخصات فنی اموال و داراییها
♦ ارائه گزارشات جامع بر اساس استهلاک محاسبه شده بصورت ماهانه و سالانه
♦ ارائه گزارشات جامع بر اساس نقل و انتقالات داراییهای بین واحدها، مراکز هزینه یا اشخاص
♦ ارائه گزارشات درختوارهای داراییها برحسب مرکز استقرار، مرکز هزینه، نوع دارایی، جمعدار و تحویلگیرنده
♦ ارائه گزارشات جامع بر اساس بیمه اموال
♦ ارائه گزارشات جامع بر اساس استفادهکنندگان اموال
♦ گزارش مغایرت داراییها
♦ گزارش قیمت تمام شده داراییها
♦ گزارش تاریخچه کامل عملیات انجام شده روی یک دارایی خاص
♦ گزارش کارت اموال و دفتر دارایی
♦ امکان تهیه نمودار و گرافهای متنوع در تمامی فرمها و ارسال کلیه گزارشها به اکسل
